Йоана Димитрова: „Младото поколение е символ на новото, на промяната, и то добрата“

1858 преглеждания

С учителката от ПЕГ "Йоан Екзарх", Враца, разговаря Елина Алипиева

Обликът на един град е резултат от дейността на хората, които го населяват. Търсейки правдива оценка за икономическото и социалното положение, ние най-често се обръщаме с въпроси към представителите на властта или се доверяваме на статистики и анкети. За съжаление, тези източници отчитат само моментна представа. Бъдещето принадлежи на подрастващото поколение и от него зависи обликът на нашия регион. Затова потърсих мнението на учител, който не преподава в елитна софийска гимназия, нито в частно школо, а в държавно училище, където може да се оцени масовата настройка на учениците. Дали надеждите ни за подобряване на положението във Враца и региона е възможно да бъдат оправдани, ще ни отговори госпожа Йоанна Димитрова - преподавател по български език и литература в Профилирата езикова гимназия в града.

Г-жо Димитрова, във Враца ограничиха приема на ученици в профилираните гимназии за сметка на този в професионалните. Този ход решение ли е на проблема с липсата на специалисти в местните предприятия?

Всяко време има свое лице и то сякаш налага промените, които са плод на конкретна действителност. Това, разбира се, няма как да не се отрази в образователната система. Крайно е да кажем, че тази стъпка е единственото решение за осигуряване на специалисти в местните предприятия. Всяко ново нещо, за да бъде наложено и утвърдено, трябва да даде резултат, а за това се изисква време. Определено смятам, че идеята е иновативна, ползотворна и целенасочена, но е необходим определен период, в който да докаже това.

Европейските проучвания обикновено ни поставят на дъното на класацията според показаните умения и способности. Обективни ли са те за Северозападна България?

Много е крайно едно такова изказване, защото винаги сред общите категоризации има изключения. По-скоро мотивацията за учене и образование е по-слаба и това води до такъв резултат, а липсата на сигурна и ясна професионална реализация също влияе. Същевременно съвременните ученици са по-практично ориентирани, а това е под „диктовката“ на реалността. Особено в Северозападния регион реализацията е малко по-трудна, работните места – поне на момента - са сякаш дефицит.

Какво е мисленето на подрастващите във Враца, можем ли да ги определим като носители на положителна промяна за региона? Каква най-често е професионалната им ориентация и спомага ли училището за формирането ѝ?

Разбира се, че младото поколение е символ на новото, на промяната, и то добрата. Клише, но абсолютно вярно и затова е такова. А училището е катализаторът, който помага на ученика да открие своя афинитет и да го следва. Много от учениците ни проявяват интерес в сферата на икономиката, а също и ориентир към хуманитарните дисциплини, повечето от тях са с чудесна реализация.

По какъв начин се отразяват икономическите и социалните проблеми на училищата във Враца? Влияят ли те на подбора на ученици?

Няма как да не са свързани двете неща. Фактор за приема на ученици във всяко училище е раждаемостта, която за съжаление, намалява, а липсата на сигурна реализация е в основата на избора на профил, паралелка и училище. Все по доминира практичното решение при записването на ученик в училище, за сметка на афинитета.

Изборът на университет е определящ за мястото, където ще се установи да живее човек. Каква част от Вашите ученици предпочитат чужбина? Оставащите тук доволни ли са от университетите?

Действително е така. И може би с малко тъга констатирам, че все повече ученици сякаш избират чужбина. Но не са малко и тези, които остават тук - все пак българското образование е едно от най-добрите и това е доказано. По-голямата част от учениците са доволни от родните университети и имат добра реализация.

Госпожо Димитрова, смятате ли, че образователната система трябва да бъде променена? Подходяща ли е тя за подготовка на кадри, които да движат икономиката на региона?

Винаги има какво да се желае, но вярвам, че могат да бъдат подготвени кадри, които да движат икономиката на региона, особено ако има мотивация.

Отстъпва ли настоящата образователната система на тази от социализма?

Трудно е да се направи оценка, защото всяко време има своите позитиви и своите слабости. Именно времето налага изискванията си и моделите на поведение.

Новото поколение е набедено като невъзпитано, своеволно и необразовано. Повлияно ли е от интернет, социалните мрежи и медиите? В какво се изразява разликата между поколенията?

Това е деликатен и същевременно сложен въпрос, но е факт, че често пъти така се определя новото поколение. Принос действително имат социалните мрежи и интернет. Може би дисциплината е факторът, който оразличава поколенията преди и сега, а също и контролът.

Мислите ли, че част от проблемите в образованието произхождат от многото права на учениците?

Може би. Отчасти е така.

Как се отразява все по-широката употреба на компютри в учебния процес? Какво е мнението Ви за електронните учебници?

Информационните технологии навлизат все по-интензивно в съвременния свят и когато се прилагат по предназначение – резултатът е чудесен. Електронният учебник е отлично допълнение към професионализма на учителя.

Всеки път, когато някой постигне значим успех, обществото се интересува от мнението на негов преподавател. Доколко значима е ролята на учителя в процеса на формиране на една личност?

Училището е наричано „втори дом“, а ролята на учителя е ключова в оформянето на възгледите на ученика. Доминантата все пак е за семейството и възпитанието там, а сплавта между двете поставя основните параметри в мисленето и ценностите на младите хора.

Кой според Вас е най-значимият житейски урок, който учителят трябва да предаде на своите ученици?

Най-значимият урок, това е труден въпрос и предполага много дълбок отговор. Човек се учи, докато е жив са казали хората, а животът е онзи широк хоризонт, който ни дава щедро от себе си, за да ни научи, да ни покаже, да ни направи хора. Животът е истинският учител. Това, което на мен ми се иска, е да успея, поне отчасти, да накарам моите ученици да усетят себе си и да намерят пътя към своето щастие и удовлетворение, да намерят доброто и да вярват в него, да усетят истинските неща, да преследват амбициите си и да покоряват върхове да станат истински хора  с големи сърца!

Материалът е изготвен от Елина Алипиева, ученичка в ПЕГ „Йоан Екзарх”, гр. Враца, за ученическия конкурс на EspressoNews - "Работилница за репортери 2019 - Пътят към дома"

„Работилница за репортери 2019 - Пътят към дома“ се провежда под патронажа на българския евродепутат Ева Майдел и с любезното съдействие на:

RollplastAQ MagnitАвтошкола ВасилевиУНСС360 Creative BulgariaVolontimeSamsoniteBHTC 

Медийни партньори на конкурса са: 

NOVAБНТBulgaria ON AIRсп. Мениджърnoviteroditeli.bgobekti.bgTeen Station

Партньор и домакин на церемонията по награждаване на призьорите в „Работилница за репортери 2019 - Пътят към дома“: Община Враца