Албена Иванова-Неделчева: „Доброто е най-значимата човешка инвестиция“

150 преглеждания

Интервю на Радина Радоева, ученичка в СУ „Сава Доброплодни”, гр. Шумен

Д-р Албена Иванова-Неделчева е директорът на средно училище „Сава Доброплодни“ в град Шумен. Училището обучава над 2700 ученици, постигнали множество академични успехи. Но това, което отличава шуменското училище от повечето учебни заведения в страната, е фактът, че то не предава само задължителните знания, включени в учебната програма, но и учи децата на нещо по-ценно и даже необходимо - да правят добро.

Всички ученици Ви познават само като директор на училището. Коя обаче е жената, която се крие зад този отговорен пост? Разкажете малко за себе си.

Аз съм жена, която има две вече големи деца. След семейството ми, което е една много важна единица в моята ценностна система, от голямо значение е фактът, че се развих в сферата на математиката и изкачих всички стъпала до директорския пост. Започнах да преподавам като учител по математика в село Драгоево, след това се преместих в Шумен и започнах работа тук, в нашето училище, СУ „Сава Доброплодни“. Придобих допълнителни дипломни квалификации и така защитих докторска степен, впоследствие станах заместник-директори и на края директор на училището. Друг интересен факт за мен като учител е, че успях да организирам и обуча цял отбор по математика, който достигна до международно ниво, макар децата да бяха от паралелки по изкуства - профил музика, хореография и изобразително изкуство. Това е главният акцент в моята професионална автобиография.

Освен директор, сте и учител по математика. Какво всъщност Ви вдъхнови да се насочите към тази сфера на образованието?

Всичко започна с физиката. Любовта ми към математиката се породи покрай тази към физиката. Първоначално записах за учител по физика и математика, но с течение на времето усетих, че математиката е моята страст и реших да продължа да се развивам само в това направление.

Всяка година училището организира базари, чрез които се набират средства за различни благотворителни каузи. Как се роди идеята за тях и какво точно представляват те?

Идеята за тези базари се е зародила още преди аз да поема директорския пост. Всичко започнало с идеята за финансова подкрепа само за ученици на училището, но постепенно е прераснало в начин за набиране на средства за много други хора в града, в страната и даже в чужбина. Има два основни базара - коледен и великденски, но когато се е налагала спешна финансова помощ, е имало и „извънредни“. Обикновено учениците, заедно с техните родители, ръчно изработват различни сувенири, картички и всякакви вкусни изкушения. Базарите протичат на двора на училището, като в тях се включва цялата училищна общност - ученици, учители и родители. Получава се една симбиоза. От една страна се събират средства за дадена благотворителна кауза, а от друга всички се сплотяват и обединяват около тази обща цел.

Има ли голяма инициатива от страна на учениците към тези базари?

Да, учениците са изключително активни. Винаги са щастливи да помогнат по всякакъв начин на човек в нужда. Дори пандемията, която не позволи организирането на базари през тази и изминалата учебна година, не успя да ги спре и те сами предложиха и организираха благотворителни акции. Щастлива съм, че сме успели да посадим в тях семето на доброто, да възпитаме добри хора, които са бъдещето на страната ни.

Участвали сте в благотворителна акция В името на живота. Разкажете малко за самата кауза и приносът на училището и учениците към нея.

Каузата имаше за цел да събере средства за скъпото лечение на един млад човек в чужбина. Организирахме благотворителен концерт. Тъй като не беше възможно всеки ученик на училището да се включи в програмата на концерта, а всички искаха да помогнат по някакъв начин, всеки клас събра определена сума, която дари. Всъщност се оказа, че нашето училище е най-големият дарител в града, за което не бих могла да бъда по-щастлива!

Училището се е включвало и в много други благотворителни акции и кампании. Кои са други от тях?

В момента не мога да ги изброя, тъй като са много, но най-скорошната, за която се сещам и бе организирана от учениците по време на пандемията, както споменах по-рано, е акция „Жълти стотинки“ за събиране на финансови средства за оборудване на детски отделения в страната, която продължава да тече и до този момент.

Каква полза извличат учениците от участието си в такива благотворителни каузи?

Огромна! По този начин в младия човек се възпитават важни качества, които го изграждат като личност, като човек с главно „Ч“!

Какво бихте казали на хората, които не вярват в силата да правиш добро?

Доброто е най-значимата човешка инвестиция! Когато човек дава добро, той получава добро в замяна! То има силата да превърне всяко грозно нещо - в красиво, но за целта е нужна вяра. Вяра в силата да правиш добро!

Материалът е изготвен от Радина Радоева, ученичка в СУ „Сава Доброплодни”, гр. Шумен, за ученическия конкурс „Работилница за репортери 2021 - Поглед към доброто“

„Работилница за репортери 2021 - Поглед към доброто“ се провежда под патронажа на българския евродепутат Ева Майдел 

Партньори на конкурса са: Idea Advertising & PR,  TBI InfoКатедра „Медии и обществени комуникации“ - УНСС

Медийни партньори на конкурса са: 

NOVAБНТ, Bulgaria ON AIRБНР, Дарик радио, Радио FM+, uspelite.bgnoviteroditeli.bgTeen Station

EspressoNews

Последвайте EspressoNews във Фейсбук