Димитринка Арнаудова: „Историята и образованието не приключват със затваряне на учебника“

3142 преглеждания

Интервю на Кристиана Белова, ученичка в ЧПГЧО „Челопеч“, с. Челопеч

Ето, че пак влиза в стаята по история, мотивирана, готова за работа, вечно усмихната. В стаята, по чиито стени вече почти няма място от плакати, а рафтовете са обсипани с най-различни творения на учениците - игри, книги, картини, макети. Влизайки в стаята бихте си казали, че тя е предназначена за изобразително изкуство, но после ще видите всички карти, исторически личности и темите на плакатите - Средновековие, 20 век, Ренесанс, Възраждане. Цялата тази история оживява пред очите на учениците благодарение на нея. Димитринка Арнаудова е учителка по история в ЧПГЧО „Челопеч“, която всеки ден преминава през времето, събира най-важните уроци от историята, преплита минало, вечност, непрестанно променящото се настояще и новостите, за да създаде най-доброто, което този предмет може да научи хората на нашата възраст.

И въпреки, че преподава история, г-жа Арнаудова съвсем не е останала някъде във времето, дори напротив. Благодарение на нейните задания ние придобиваме умения и знания в технологиите, откриваме нови програми, непрекъснато създаваме нещо креативно и стойностно, дори и по време на онлайн обучението. Днес тя е в стаята, не за да преподаде поредния вълнуващ, енергичен и нестандартен урок, а за да отговори на моите въпроси и да разкаже как и от къде идва цялата тази енергия и сила да правиш добро.

Защо учител? Защо история? Детска мечта или случайност?

Да стана учител наистина беше детска мечта, а после се превърна в съзнателно направен избор. В четвърти клас, заради учителката ми по история, това стана първата желана професия, която исках да практикувам и то точно по този предмет. В последствие смених доста желания и предпочитания, виждах себе си в различни посоки.

Какви например?

Виждах себе си като човек, занимаващ се с изкуство, човек с възможности в областта дори на предприемачеството, но в крайна сметка избрах професията на учител, за което не съжалявам. Тези свои решения взимах в годините на прехода, когато имахме мечти за неограничени възможности. С времето открих, че по душа съм човек на изкуството, по прагматизъм - човек, който би се занимавал и с бизнес, но по призвание виждах себе си като учител.

Защо решавате да посветите толкова много допълнително време и усилия в различни иновативни идеи и проекти, които поставяте на учениците, знаейки, че отнемат от времето Ви със семейството и вашето собствено?

Защото точно те осмислят всичко онова, което правя. Защото вярвам, че историята и образованието не приключват със затваряне на учебника и не се изчерпват само с прочитане на текстове и тяхното възпроизвеждане. Обучението, образованието, комуникацията са неща, които се учат постоянно, неща, които се обогатяват непрекъснато. Те мотивират и дават стимул човек да се развива в професията, която е избрал, в случая - учител. Виждам страшно много като добавена стойност от това, което получавам от страна на учениците, които преоткриват себе си по един нестандартен начин. Чрез тези проекти, те имат възможност да се докажат, да развият себе си, своите умения и компетенции, а това за мен е изключително важно. В училище креативността е приоритет в малките класове, след това тя остава на заден план, но полетът на мисълта и желанието за изява на учениците стават все по - силни, а сякаш са затворени в клетка. Чрез тези креативни задачи, тези допълнителни любопитни и интересни занимания всеки преоткрива себе си, всеки научава по нещо ново, ако не от историята, то поне за него самия като личност. Те показват, че всеки ученик има възможност да се докаже и смятам, че всички усилия си заслужават.

А от къде черпите вдъхновение да поднесете историята по един по-нестандартен начин, който може да отнема повече време, но печели интереса на учениците?

Удовлетворението! Удовлетворението, което виждам в очите на учениците, когато наистина са показали нещо ново, създали са нещо с изключително много труд, изградили са още по - силна връзка помежду си. Те са моята мотивация да продължавам да работя по този начин.

Виждате удовлетворението в очите на учениците, а вие удовлетворена ли сте от това, което правите?

Да! Това, което правя в класната стая ме мотивира да продължавам, непрекъснато да развивам себе си, да търся нови предизвикателства, които отправям не само към учениците, но и към мен самата.

А имало ли е моменти, в които сте съжалявала?

Това, което съм постигнала с учениците, връзката и комуникацията ми с тях, никога не са ме предали. Дори да е имало някакво напрежение, то много бързо отминава. Позитивизмът и интелигентността на моите ученици ме зарежда и през годините на професионално развитие не съм съжалявала за избора си.

За каква кауза работите?

Младите хора да виждат смисъл в образованието, да виждат смисъл в това да развиват себе си постоянно, да преоткриват себе си, да не се страхуват да излизат от зоната си на конфорт и да търсят светове извън познатото, да не спират да мечтаят.

Кои според вас са най-значимите проекти, в които сте въвличали учениците си?

Всеки един проект, по който учениците са работили, осмислили са посланието и са достигнали до най-ценните уроци за самите тях, намерили са дългосрочния потенциал и приложение на това, което са направили. Всеки проект носи свой дух, има свое послание, свой собствен живот, собствено усещане за участие на всеки един и не могат да бъдат съпоставени.

Свързвате история и съвременност в името на доброто. Ако можехте да дадете на учениците си само още един урок, какъв ще е той?

Наистина урокът за доброто! Урок за примера, достойнството, за отдадеността, урок за мултиплицирането на доброто и как то посажда семената на позитивизма, който израства в стремеж към успех и споделеност. Учим уроци от историята не само за да не повтаряме вече допуснатите грешки, защото тя показва много такива, но и за да открием вдъхновението! Във всяка епоха редом с военните конфликти, политически интриги, дипломатически сблъсъци, съжителстват и човечността, добродетелта, личният достоен избор, които трябва да бъдат разказани, да бъдат споделени и е наш дълг да пренесем в настоящето.

Въпреки, че избира историята за свое призвание, г-жа Арнаудова успява да вплете в нея и то много дълбоко и изкуството. Пример за това са всички проекти, които тя поставя на своите ученици - създаване на филми за различни исторически епохи, като учениците влизат в ролята на сценаристи, актьори, монтажисти, пресъздаване на песни от различните десетилетия, изработване на плакати, картички, подаръци, всички те, обвързани по някакъв начин с историята.

Така, ние, учениците от ЧПГЧО „Челопеч“ не учим просто история, написана в учебника. Ние развиваме знанията си и общата си култура много повече от стандартното. Изискванията на госпожата са високи и всичко, което правим е много по-мащабно от лесното и просто прочитане на урока. Ние не сме хора, които се отказват пред предизвикателствата, защото тя ни учи така и с всеки ден ставаме все по -взискателни към това, което правим.

Това е тайната на г-жа Арнаудова за силата на доброто  - учениците, хората, които са заредени със същата позитивна нагласа и мотивация за работа. Да се вдъхновяваме един друг, да не се страхуваме да предадем тази сила на останалите по наш си начин и да си дадем шанс. Вярвам, че всеки запомня нейните проекти и уроци и, че преди да дойде в гимназията никога не си е представял, че историята може да бъде толкова многопластова, толкова пъстроцветна. Пред нас бива представен един нов свят в образованието, в който всеки да намери своето място. Доброто се проявява в моментите, в които се предизвикваме, в които търсим себе си и израстваме. То се изразява в нашето развитие, ценностна система и желанието да се учим всеки ден. Някои хора се страхуват да приемат тази сила, други пък просто се превръщат в нея и просветляват останалите в името на добротата. 

Снимки: личен архив

Материалът е изготвен от Кристиана Белова, ученичка в ЧПГЧО „Челопеч“, с. Челопеч, за ученическия конкурс „Работилница за репортери 2021 - Поглед към доброто“

„Работилница за репортери 2021 - Поглед към доброто“ се провежда под патронажа на българския евродепутат Ева Майдел 

Партньори на конкурса са: Idea Advertising & PR,  TBI InfoКатедра „Медии и обществени комуникации“ - УНСС

Медийни партньори на конкурса са: 

NOVAБНТ, Bulgaria ON AIRБНР, Дарик радио, Радио FM+, uspelite.bgnoviteroditeli.bgTeen Station

EspressoNews

Последвайте EspressoNews във Фейсбук