Александър Хинков: „Ролята на добрата новина е да разбие стереотипа“

310 преглеждания

Интервю на Кристиян Юлзари, ученик в АЕГ „Гео Милев“, гр. Русе

Успелите е най-голямата позитивна медия у нас. Идеята за нея се заражда преди години в главата на неколцина млади ентусиасти, които обичат България и искрено желаят да направят родината ни едно по-добро място за живеене. С течение на времето uspelite.bg се разраства, като днес екипът й се състои от много повече хора, всеки от които е изпълнен с желание да бъде промяната, която иска да види в света.

Александър Хинков е един тези ентусиасти, които през далечната 2013 г. се впускат с цялата си енергия и хъс в създаването на Успелите - първата по рода си медия, изцяло фокусирана върху добрите примери от ежедневието ни.

В интервюто си за EspressoNews Александър Хинков разказва за трудното начало на Успелите, за смисъла на позитивните новини и за светлината в края на тунела що се отнася до медийната свобода у нас.

Проектът „Успелите“ стартира през 2013 г. През какви етапи премина той досега?

Когато стартирахме, Успелите беше повече като хоби или страничен проект. Създадохме медията с идеята да популяризираме историите на млади българи, които се развиват успешно в България. Разказвайки за тях, искахме връстниците им да видят, че в България също има възможности за реализация.

От 2015 година започнахме да отразяваме и позитивни новини. Този тип съдържание се оказа доста интересен за читателите, защото по това време никой друг не го правеше.

През първите години от съществуването на Успелите ти и твоите приятели сте работили изцяло на мускули. Какво ви мотивираше да продължите развитието на проекта?

Мотивираше ме това, че исках да допринеса за развитието на журналистиката в България и за по-доброто бъдеще на хората, които живеят тук. От друга страна, тогава тъкмо бях приключил работа в Господари на ефира, където в продължение на една година развивах техния сайт. В този период придобих много опит и знания и почувствах, че мога да ги инвестирам в нещо свое. Третото нещо, което ме мотивираше, е че имах съмишленици - тогавашните програмист и дизайнер на Успелите - с които по това време живеехме заедно. През този период цялата редакция на медията се движеше от хола вкъщи.

Защо добрите новини имат смисъл?

Добрите новини имат смисъл, защото дават баланс. Те не са самоцел и не бива да съществуват заради това, че са добри новини. Проектът „Успелите“ реално съществува заради това, че има проблем в средата, в която живеем. Той се изразява в това, че има прекомерно голямо количество негативни новини, които обаче не обрисуват цялата картина на случващото се около нас. И това е ролята на добрите новини - да разбият стереотипа и да вкарат баланс в медийния свят у нас.

Мислите ли в посока да използвате добрите и позитивни истории, представяйки ги като решение на даден обществен проблем (т.нар. журналистика за решения - бел.ред)?

Все повече си говорим за журналистика за решения. От юни месец започваме работа с едно момиче, което ще се занимава с истории, които говорят за решенията. За нас е важно не да си слагаме розовите очила и да казваме, че днес се събраха пет тона капачки за нови кувьози, а е важно да кажем защо се е стигнало дотам, както и да разкажем историята на Лазар Радков - човекът, който стои зад „Капачки за бъдеще“.

Много често ни се случва, когато открием интересна личност с вълнуваща история и я отразим, големите български медии да ни молят да им предоставим контакти, за да продължат разказването й. Истината е, че в Успелите успяхме да покажем, че има рейтинг и в позитивните новини.

Как се финансира медиен проект, какъвто е Успелите?

Имаме три основни метода. Единият е чрез страничен бизнес - Носия - който създадохме, за да подкрепяме Успелите финансово. Носия е моден бранд за етно облекла. Той се роди през 2017 г., но за жалост тази година се оказа, че трябва да преустанови дейност. Другите два начина, по които се финансираме, са малко по-комерсиални - чрез реклама и чрез дарения.

Финансирането от читатели ли е единственият начин една медия като Успелите да остане независима?

Това е единият начин, макар че много често медиите се вслушват в интересите на дарителите, особено когато те са основен източник на парични средства. Другият начин е, ако има страничен бизнес, който собствениците на медии развиват.

Много е трудно, тъй като в света няма изградена система за финансиране на онлайн медиите. Ако преди плащахме по 60 стотинки за вестник и за всички беше ясно как се издържа въпросното издание, то в момента всеки чете новини навсякъде и хората сме свикнали да приемаме това за даденост. Оттам произлиза и проблемът с фалшивите новини, защото в момента всеки може да създава съдържание. В същото време обаче хората нямат медийна култура и не разпознават фалшивата от истинската новина.

Колко са хората, които стоят зад Успелите?

Динамична е бройката. Имаме много стажанти и автори-доброволци. Мога да кажа, че двайсетина души са ангажирани на месечна база, като сърцевината на екипа - хората, които са дългосрочно обвързани - сме седем души.

Какво представлява стажантската програма?

Стажантската програма е може би най-успешният ни проект. Тя е 3 или 6-месечна, като най-ценното, което стажантите получават, е обратна връзка от главния редактор след всеки техен материал. Не на последно място, докато са част от екипа на Успелите, стажантите получават безценни контакти, взимайки интервюта от успешни хора и комуникирайки с тях.

Като млад човек, който се развива в България, как виждаш състоянието на медиите у нас през последните години?

Има огромно влияние от страна на политиците и от големи общественици за това какво трябва да се отразява от медиите. През последните години не виждам промяна… Нещата не изглеждат добре. Има нужда от повече честни медии и от повече силни медийни структури, които да създават разнообразно съдържание. В момента имаме огромни проблеми и те се коренят основно в това, че българите нямат медийна култура. И това е проблем на образованието.

Вижда ли се светлината в края на тунела, когато говорим за медийната свобода в България?

Това, което виждам е много позитивно, тъй като младите хора са много осъзнати. Правейки съпоставка между времето, когато аз бях на 20 години и сегашните 20-годишни младежи, забелязвам, че в момента младите хора имат умението да разграничават фалшивите новини от достоверните.

Това, което наблюдавам покрай стажантите в Успелите е, че те са изключително проактивни и учещи се. Повечето посещават университет, като едновременно с това стажуват и движат свои лични проекти. И ако това е бъдещето на медийната среда в България, аз съм спокоен.

Снимка: Тони Тончев/сп. Business Global

Материалът е изготвен от Кристиян Юлзари, ученик в АЕГ „Гео Милев“, гр. Русе, за ученическия конкурс „Работилница за репортери 2021 - Поглед към доброто“.

„Работилница за репортери 2021 - Поглед към доброто“ се провежда под патронажа на българския евродепутат Ева Майдел 

Партньори на конкурса са: Idea Advertising & PR,  TBI InfoКатедра „Медии и обществени комуникации“ - УНСС

Медийни партньори на конкурса са: 

NOVAБНТ, Bulgaria ON AIRБНР, Дарик радио, Радио FM+, uspelite.bgnoviteroditeli.bgTeen Station

EspressoNews

Последвайте EspressoNews във Фейсбук