Иван Истатков, директор на Общински куклен театър „Патилан”, гр. Монтана: „Хората са най-голямото богатство на нашия край“

297 преглеждания

Интервю на Калина Кръстева, ученичка в ПГПЧЕ „Петър Богдан“, гр. Монтана

Иван Истатков е актьор и режисьор, директор на Общинския куклен театър „Патилан” в Монтана. Роден е в този град. Учил е в Немската гимназия „Роза Люксембург”, а след това в 39 ЕСПУ - София. Завършил е ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов” през 1989 г. Започва творческия си път в театъра в Габрово, а година по-късно става част от трупата на Драматичен театър - Монтана. От 2013 г. оглавява Куклен театър „Патилан”. Той успя да привлече в екипа му млади и талантливи актьори, с иновативен подход към кукленото театрално изкуство. Съвместно с по-възрастните си колеги, отдали целия си живот на кукления театър, те правят по-интересни дните на малките зрители. Иван Истатков е пример за много хора, които искат да се посветят на изкуство и да поддържат огъня в сърцата на хората в малкия град.

Преди да поговорим конкретно за 50-годишнината на Общинския куклен театър, бихте ли споделили как оценявате богатствата на нашия роден край, които способстват за развитието му?

Тук ще съм изключително лаконичен. Хората са най-голямото богатство на нашия край. Противно на редица мнения смятам, че нашите хора са изключително талантливи и трудолюбиви.

Как кукленият театър като изкуство допринася за подобряването качеството на живот?

Чак да подобрява качеството на живот? Театърът е немонументално изкуство. То се ражда и умира на мига. Задачата му е да създава емоции. Колкото повече емоции и дълготрайни спомени останат в зрителите, толкова по-добре сме си свършили работата.  Лично аз си спомням постановки, които съм гледал дори като дете.

Може би точно по този начин - с мъдри послания, с поуки, театърът научавай хората да мислят, създава ценности и морални критерии, и по този начин, правейки хората по-добри, театърът подобрява качеството на живот. Освен това той и разнообразява дните, прави ги по-интересни, забавлява. А в Монтана Кукленият театър съществува вече 50 г. Кои са ключовите моменти в историята му?

Всеки нов сезон е ключов момент. От самото „раждане” на театъра, когато г-жа Лиляна Пройкова заедно с група млади ентусиасти създават първите постановки, та и до ден днешен. Част от тези - първите  ентусиасти, все още са в  трупата на кукления театър в Монтана. Всяка година ние сме длъжни да надграждаме предходните. Само така може да поддържаме високо ниво.

Как се променя кукленият театър в отговор на промените на аудиторията?

Колкото и странно да прозвучи, кукленото изкуство е доста консервативно. Тоест, не може да се очаква някаква драстична промяна във възприятията на децата. Естествено, че телевизиите и интернет оставят своя отпечатък, но основното е, че продължава да се харесва приказното. Като че ли класическата форма на спектаклите е предпочитана. Това не означава, че не експериментираме и с нови форми.

Как кукленият театър допринася за развитието на потенциала на децата?

Мисля, че по-горе отговорих  на този въпрос, но ще се спра по-подробно. Кукленото изкуство е симбиоза от изобразително изкуство - сценография, танцово - хореография, музикално – песни, и актьорска игра. Тези компоненти  са задължителни, за разлика от театъра за възрастни, и по този начин детето прави първото си запознанство с няколко изкуства едновременно, а не само с театралното.

Днес имаме огромен достъп до информация и забавление в интернет пространството. Как влияе това върху популярността на кукленото изкуство сред децата и родителите?

„Живият” театър ще съществува винаги. Смятам, че телевизията и интернет в никакъв случай не намаляват популярността на театъра.

Как стигате до почитателите си в условията на пандемия и какво ще предприемете, за да прекратите принудителната раздяла с тях?

Проблемът е, че в момента сме в ситуация, която не зависи от нас. В момента има възможност за представления на открито и ние вече сме планирали датите, на които ще срещнем отново с нашите зрители в Английския двор на театъра.

В каква посока смятате, че е възможно да увеличите публиката си? Със спектакли за възрастни, с образователни и благотворителни представления, с участия в различни каузи?

Много интересен въпрос. Ние и досега участваме в различни инициативи. Имаме две образователни представления - шоу спектакли с участие на публиката и с много музика и фокуси. Редовно играем благотворително. Всъщност, цената на билетчето за куклен театър е повече от символична. Представленията за възрастни ми е любима тема и е толкова обширна, че може да се напише дисертационен труд. В България представления за възрастни се играят единствено в София, Пловдив и Варна. В останалите театри се поставят понякога, но повече с фестивална цел. Подобни представления изискват сериозен финансов ресурс, но и най-важното - подготвени зрители. Необходимо е да се създаде нагласа, че кукленото изкуство не е само Мечо и Зайо, а може със средствата си  да създаде и сериозен драматургичен продукт за възрастни. От друга страна е и въпрос на традиция. В Чехия има около 300 куклени театри - държавни, общински, частни. Почти всички имат в репертоарите си спектакли за възрастни. У нас театрите са... мисля, че под 30. Така, че процесът е двустранен, но аз имам идея, живот и здраве, да опитаме и в Монтана със спектакъл за възрастни.

На финала на нашето интервю, какво бихте пожелали на аудиторията на EspressoNews и на всички млади хора, които се занимават с изкуството?

В тези дни, желая на всички хора най-вече здраве, а не тези млади хора които се занимават с изкуство, пожелавам упоритост и нека творческият подем да не ги напуска.

Обикновена жена с необикновена история

Материалът е изготвен от Калина Кръстева, ученичка в ПГПЧЕ „Петър Богдан“, гр. Монтана, за ученическия конкурс „Работилница за репортери 2020 - Книга на спомените“

„Работилница за репортери 2020 - Книга на спомените“ се провежда под патронажа на българския евродепутат Ева Майдел и с любезното съдействие на:

RollplastAQ Magnit,  BHTCАвтошкола ВасилевиУНСС360 Creative BulgariaVolontimeМания Принт,  ПГ "Велизар Пеев"

Медийни партньори на конкурса са: 

NOVAБНТBulgaria ON AIRДарик радио, Радио FM+noviteroditeli.bgTeen Stationtopnovini.bg

Партньор и домакин на церемонията по награждаване на призьорите в „Работилница за репортери 2020 - Книга на спомените“: Община Враца

Институционални партньори: Община ВрацаОбщина МонтанаОбщина ЧавдарОбщина Елин Пелин