На днешния ден: Открит е тунелът Монблан, свързващ Франция и Италия

253 преглеждания

Инженерно чудо свързва Западна и Южна Европа

Преди 60 години, на 16 юли 1965 г., светът става свидетел на едно от най-впечатляващите постижения на инженерната мисъл – открит е тунелът под масива Монблан. Свързвайки френския град Шамони с италианския курорт Курмайор, тунелът преминава под самия Монблан – най-високият връх в Алпите – и представлява едновременно символ на сътрудничество, технологичен напредък и икономическо сближаване между Франция и Италия.

Идеята за изграждането на подземен път през Алпите се ражда в средата на XX век, когато нуждата от бърза и сигурна връзка между двете държави става все по-наложителна. През 1959 г. започва мащабният строеж, който отнема близо шест години. През 1962 г. пробивните екипи от двете страни се срещат под планината с минимално отклонение от едва няколко сантиметра – доказателство за забележителната точност и координация между френските и италианските инженери.

На 16 юли 1965 г. тунелът е тържествено открит от президентите Шарл дьо Гол и Джузепе Сарагат. Той е най-дългият автомобилен тунел в света към онзи момент. Монблан не само съкращава значително времето за пътуване между Западна Европа и Италия, но и се превръща в ключов икономически и туристически коридор. Дължината на тунела е 11 611 m, широчината – 8,6 m, а височината – 4,35 m. По-голямата част от тунела се намира във Франция – 7644 m, а в Италия са 3967 m. Тунелът се състои от една галерия, движението става по една лента с ширина 3,5 m във всяка посока. Има профил във вид на несиметрична буква Λ за облекчаване на оттичането на водата. Порталът на тунела от френска страна е на 1274 m н.в., в подножието на ледника Босон, а от италианска – на 1381 m н.в., в подножието на ледника Бренва. Максималната надморска височина на тунела е 1395 m. Максималната дебелина на планинския масив над тунела е 2480 m.

През годините тунелът преминава през различни етапи на модернизация, особено след трагедията през 1999 г., когато пожар от камион отнема живота на 39 души и води до тригодишно затваряне за пълна реконструкция и повишаване на безопасността. Оттогава тунелът е оборудван с най-съвременни системи за контрол и евакуация, като остава едно от най-сигурните съоръжения от този тип в света.

Днес, десетилетия по-късно, тунелът под Монблан продължава да бъде стратегическа връзка между Северна и Южна Европа. Освен транспортна артерия, той остава и паметник на международното сътрудничество – пример за това как географските и политическите граници могат да бъдат преодолени в името на общ прогрес.

Вход на тунела откъм Шамони (Франция)

Вход в тунела откъм Курмайор (Италия)

На 16 юли 1054 г. в Константинопол, кардинал Хумберт издава була от името на папата с която отлъчва Константинополския патриарх Михаил Керуларий от църквата и осъжда определени обреди, действия и форми на богослужение в неговия източен диоцез.

 Започва разделението между православието и католицизма

EspressoNews

Последвайте EspressoNews във Фейсбук